יום רביעי, 8 באוגוסט 2012

על סבוריאה וטיפול ארומתרפי



  
סבוריאה היא תופעה הנגרמת בשל תפקוד בעייתי של בלוטות החֶלֶב, Sebum , (בלוטות המפרישות חומר שמנוני- חלב שבמצב רגיל מיועד לשימון העור והשיער, כצורך טבעי). החלב מופרש בצינורית דקיקה אל זקיקי השערות ומשם החוצה. האזורים בהם יש ריכוז גבוה של בלוטות חלב הם הקרקפת, הפנים, הגב (בחלקו העליון), קדמת החזה והכתפיים והם האיזורים ה"מועדים" להופעת הסבוריאה.
התהליך נתון לויסות הורמונאלי וכשהוא מופרע מסיבות שונות יש הפרשת חלב מוגברת . במקרה כזה העור נראה שמנוני ומבריק. תפוצת המחלה-  כ- 3-5 אחוזים מן האוכלוסיה.
קיים מצב נוסף שגם לו קוראים "סבוריאה", אך הוא למעשה צעד קדימה מבחינת התופעה. זוהי ה"סבוריאיק דרמטיטיס", כלומר דלקת עור כרונית הנגרמת מתגובה של העור לחלב המתייבש. אז נראה גם גרד, אדמומיות וקשקשת בדרגות שונות. הקשקשים עצמם הם תערובת של קראטין- תאי אפידרמיס שנשרו בשילוב עם החלב עצמו.
הגורמים לסבוריאה הם גנטיים- נטיה משפחתית, תקופות של פעילות הורמונאלית (גיל ההתבגרות והלאה), נטייה של גברים יותר מאשר אצל נשים, היעדר ביוטין (ויטמין) וכן המצאות של פטרייה מסוימת בזקיקי השיער. יש גם עונתיות (חורף) והשפעה של מתח נפשי. כל האמור לעיל, בשילוב עם הגיינה לקויה ו/או מערכת חיסונית חלשה יביאו להמצאות המחלה ולהחרפתה.
הטיפולים הקונוונציונאליים מציעים קרמים ושמפו אנטי- פטרייתיים, סטרואידים ודייאטות שונות המנסות לבודד גורמים אלרגניים.
הרפואה המשלימה מציעה לטפל בגורמי המתח, בתזונה ובתכשירים ארומתרפיים המבוססים על צמחי מרפא ושמנים אתריים שנותנים הזנה מבחינת הויטמינים, טיפול נגד הפטרייה והגיינה כללית של האזורים הנגועים. שמנים אתריים רלוונטיים המשולבים בתכשירים הם שמני לבנדר, פצ'ולי, גרניום, סרפד. תכשירים ארומתרפיים אחרים מסייעים להרגעה ולחיזוק המערכת החיסונית.
יש לזכור שהרפואה המשלימה רואה את הגוף ואת בריאותו כמכלול שלם (הוליסטי...) ובראייתה לא נכון יהיה לטפל בגורם יחיד ("בפטרייה", למשל). לסבוריאה גורמים רבים ויש לראות אותה כשרשרת של מצבים שניתן לתקוף כמה מן החוליות שלה ובכך לנתקה ולהקל או למנוע את המחלה.
מוצרי ארומתרפיה מתאימים לטיפול בסבוריאה- לרכישה באתר רוזמרין (לחצו כאן) 


קרם (120 מ"ל) ושמן  (30 מ"ל) לטיפול בסבוריאה- השמן לשפשוף עם ספוגית מתאימה או מגבת מחוספסת להורדת קשקשים וגלדים, לאחר מקלחת. הקרם למריחה לאחר השפשוף עם השמן.
 


להשיג גם בערכה באותם גדלים ובצירוף ספוגית:


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה